choroba Alzheimera

Choroba Alzheimera to poważne schorzenie neurologiczne, dotykające miliony ludzi nie tylko w starszym wieku. Klasyfikuje się ją jako neurodegeneracyjną chorobę, nieuleczalną i postępującą. Jej przebieg jest indywidualny, chociaż chorzy wykazują wspólne cechy, takie jak:

• trudności w przypominaniu sobie niedawnych zdarzeń,
  • brak orientacji w otoczeniu,
  • nierozpoznawanie bliskich osób,
  • brak orientacji przestrzennej, czasowej i geograficznej,
  • w późniejszych stadiach nieumiejętność wykonywania podstawowych obowiązków życia codziennego.

choroba Parkinsona

Choroba Parkinsona jest wynikiem zmian zwyrodnieniowych komórek nerwowych w istocie czarnej oraz w innych obszarach mózgowia. Konsekwencją zaburzeń jest niedobór dopaminy w istocie czarnej i prążkowiu oraz nadaktywność neuronów glutaminergicznych, hamujących określone funkcje mózgu. Prowadzą one do występowania objawów, których nasilenie stopniowo się zwiększa w miarę rozwoju choroby. Do objawów tych należą spowolnienie ruchów i procesów psychicznych, zaburzenia równowagi, trudności podczas wykonywania prostych czynności, sztywność mięśni, drżenie. U chorych na Parkinsona obserwuje się ponadto niestabilność postawy, ślinotok, pocenie się, niewyraźną mowę oraz osłabioną pamięć. Poniżej krótki przewodnik dla chorych i dla ich rodzin, po tym, jak radzić sobie z chorobą.

ból głowy

Ból głowy może mieć wiele przyczyn. Może być wynikiem stresu, zbyt niskiego ciśnienia, przepracowania… Jeśli jednak jest to ból nawracający i intensywny, nie wolno go lekceważyć, może bowiem prowadzić do poważnych zdrowotnych konsekwencji. Bardzo ważne będzie określenie jego charakteru, a także znalezienie jego przyczyny, aby móc go skutecznie wyeliminować. Do trzech najczęściej występujących bólów głowy należą bóle:

• migrenowe,
  • klasterowe,