Jak żyć z chorobą Parkinsona?

Choroba Parkinsona jest wynikiem zmian zwyrodnieniowych komórek nerwowych w istocie czarnej oraz w innych obszarach mózgowia. Konsekwencją zaburzeń jest niedobór dopaminy w istocie czarnej i prążkowiu oraz nadaktywność neuronów glutaminergicznych, hamujących określone funkcje mózgu. Prowadzą one do występowania objawów, których nasilenie stopniowo się zwiększa w miarę rozwoju choroby. Do objawów tych należą spowolnienie ruchów i procesów psychicznych, zaburzenia równowagi, trudności podczas wykonywania prostych czynności, sztywność mięśni, drżenie. U chorych na Parkinsona obserwuje się ponadto niestabilność postawy, ślinotok, pocenie się, niewyraźną mowę oraz osłabioną pamięć. Poniżej krótki przewodnik dla chorych i dla ich rodzin, po tym, jak radzić sobie z chorobą.

Jak radzić sobie z drżeniem i zaburzeniami chodu?

Chorzy na Parkinsona najczęściej skarżą się na ogarniające ich drżeniem oraz zaburzenia chodu. Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że bardzo często problemy te wywoływane są przez określone czynniki, których należy unikać, czyli:

• stres,
  • zbyt niską temperaturę,
  • przyjmowanie nieprawidłowej postawy,
  • zbyt duże ilości kofeiny i alkoholu.

Kiedy jednak atak już nastąpi chory powinien odprężyć się, rozluźnić mięśnie i głęboko oddychać. Jeśli podczas wykonywania czynności manualnych drży mu ręka, łokieć powinien być przyciśnięty do tułowia. Jeśli natomiast chory zaobserwuje u siebie problemy z chodzeniem, powinien zwolnić i przyjąć wyprostowaną postawę. Należy uczulić go, by stawiał długie kroki i koncentrował się wyłącznie na chodzeniu, bez rozpraszania się przez inne bodźce. Nie zalecane jest wykonywanie obrotów. Ważne będzie także, by dobrać choremu odpowiednie obuwie. Powinno być wygodne, o stabilnej podeszwie na niskim obcasie, najlepiej sznurowane, niewsuwane. W naszym gabinecie prawidłowo zdiagnozujemy chorobę Parkinsona oraz zaproponujemy pacjentowi skuteczną terapię.

Jak przystosować mieszkanie dla chorego?

Po rozpoznaniu choroby warto przystosować mieszkanie do potrzeb chorego. Wyposażmy je zatem w poręcze i udogodnienia. Zainstalować należy odpowiednio silnie oświetlenie i podjazdy w najbardziej newralgicznych miejscach. Wymienić należy również wyposażenie kuchenne. Pod talerze podłóż gumowe podkładki, aby się nie ślizgały. Wymień naczynia na te z dużymi uchwytami oraz zadbaj o to, aby talerze i deseczki miały podwyższone brzegi.

Jak powinien odżywiać się chory na Parkinsona?

Parkinson wymusza na chorych także zmianę dotychczasowych żywieniowych przyzwyczajeń. Przede wszystkim należy spożywać pokarmy niewymagające krojenia, a napoje nalewać do połowy szklanki. Dla bezpieczeństwa chory powinien jeść drobne kęsy i często jej popijać. Bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu: chory powinien pić od 6 do 8 szklanek płynów dziennie. Do jadłospisu w większym stopniu włączyć należy warzywa i produkty zawierające wapń, czyli mleko oraz sery, a wyeliminować z niego ciasta i białe pieczywo. Wskazane będą również preparaty wielowitaminowe dla uzupełnienia niedoborów witamin i wapniowe dla uzupełnienia niedoborów wapnia w kościach.