Jak rozpoznać napad padaczkowy?

Padaczka jest rodzajem zaburzenia neurologicznego, który jest wynikiem chwilowej niesprawności mózgu. Objawia się napadowymi, nagłymi wyładowaniami wewnątrz komórek nerwowych. Jej charakterystycznym objawem są ataki, określane mianem wstrząsów które związane są z utratą świadomości.

Charakterystycznym objawem padaczki jest napad drganiowy. Dzieli się on na kilka typów. Napad duży łączy się z utratą przytomności oraz upadkiem. Głowa chorego odgina się do tyłu, mięśnie ulegają napięciu, następnie kończyny i głowa zaczynają drżeć. Z kolei napad mały łączy się jedynie ze skurczami mięśni chorego, który nie traci przytomności.

Można wyróżnić także napady atoniczne, w których oprócz utraty przytomności pojawia się także zwiotczenie mięśni, a w konsekwencji upadek. Najbardziej niebezpieczną sytuacją jest stan padaczkowy, w którym napad trwa powyżej pół godziny. Zdarza się także, że krótsze napady występują wtedy jeden po drugim, bez żadnej przerwy. Pojedynczy napad padaczkowy nie zagraża życiu pacjenta. Należy jednak uważać szczególnie, gdy pojawi się przy pracy na wysokościach lub podczas brania kąpieli.

Jak rozpoznać i leczyć padaczkę?

Podstawą rozpoznania padaczki jest wywiad lekarski, który pozwala rozpoznać tę dolegliwość, a także dobrać sposób leczenia. W diagnostyce choroby wykorzystuje się badania EEG, które są rutynowymi badaniami, niezbędnymi przy podejrzeniu padaczki. Leczenie padaczki to proces skomplikowany i wieloetapowy. Z tego względu rutynowe badania nie są wystarczające. Aby szybciej i dokładniej znaleźć jej przyczynę wykorzystuje się tomografię komputerową, rezonans magnetyczny, a także badanie SPECT, pomagające zlokalizować ogniska.

Zastosowane leczenie ma pomóc choremu w uzyskaniu normalnego funkcjonowania podczas wykonywania codziennych czynności. Może pomóc w złagodzeniu napadów lub nawet spowodować ich całkowite ustąpienie. Aby wykryć epilepsję, przeprowadzamy dokładne badania z użyciem nowoczesnego sprzętu medycznego. To umożliwia nie tylko prawidłową, ale także szybką diagnozę. Należy pamiętać, że dobrany przez lekarza lek musi być dopasowany do konkretnego rodzaju napadu padaczkowego.