Dlaczego nie należy lekceważyć nawracającego bólu głowy?

Ból głowy może mieć wiele przyczyn. Może być wynikiem stresu, zbyt niskiego ciśnienia, przepracowania… Jeśli jednak jest to ból nawracający i intensywny, nie wolno go lekceważyć, może bowiem prowadzić do poważnych zdrowotnych konsekwencji. Bardzo ważne będzie określenie jego charakteru, a także znalezienie jego przyczyny, aby móc go skutecznie wyeliminować. Do trzech najczęściej występujących bólów głowy należą bóle:

• migrenowe,
  • klasterowe,
  • napięciowe.

W naszym gabinecie zajmujemy się ich diagnostyką oraz leczeniem. Sprawdź, czym charakteryzuje się każdy z nich.

Czym charakteryzują się migrenowe bóle głowy?

Migrenowe bóle głowy to najczęściej gwałtowne i jednostronne bóle, mające charakter napadowy, którym towarzyszą inne dolegliwości, takie jak nudności, zawroty głowy, wymioty, światłowstręt, nadmierny apetyt, łzawienie oczu, senność. Najczęściej z migrenowymi bólami głowy borykają się kobiety w wieku od 20 do 30 lat. Pojedynczy napad może trwać od kilkudziesięciu minut do nawet kilkunastu godzin. Są to bóle naczyniowe o zróżnicowanej genezie. Mogą wywoływać je gwałtowne zmiany pogody i ciśnienia, stres, uczulenie na niektóre pokarmy, a także zmiany hormonalne w organizmie, spowodowane na przykład zażywaniem środków antykoncepcyjnych. Nie ma jednego uniwersalnego leku na migrenę, a jej leczenie jest zazwyczaj objawowe. Jeśli jednak intensywność napadów jest tak częsta, że uniemożliwia pacjentowi normalne funkcjonowanie, poleca się zażywanie leków, blokujących napady bólowe. Bardzo ważne jest prowadzenie dzienniczka migreny, na jego podstawie bowiem lekarz może dojść do tego, jakie czynniki wywołują migrenę i wyeliminować je z życia pacjenta. W naszym gabinecie skutecznie zajmujemy się diagnostyką oraz leczeniem migren.

Klasterowe bóle głowy, czyli jakie?

Kolejnym rodzajem bólu głowy, który leczymy w naszym gabinecie, jest klasterowy ból głowy. Podczas gdy napady migreny zazwyczaj są częste, ale krótkie, bóle klasterowe pojawiają się rzadziej, jednak trwają nawet kilka tygodni. Zalicza się je do trójdzielno-autonomicznych bólów głowy. Pojawiają się jednostronnie na twarzy w okolicy nerwu trójdzielnego. Wyróżnia się dwa rodzaje tego typów bólu: epizodyczne, pojawiające się codziennie i trwające nawet przez kilka miesięcy, oraz przewlekłe. O epizodycznych mówi się w przypadku wystąpienia przynajmniej dwóch klasterów oddzielonych dwutygodniowym okresem remisji, utrzymujących się od tygodnia do roku. O bólu klasterowym przewlekłym mówi się natomiast, gdy ataki pojawiają się przez dłużej niż rok i nie mają dłuższego okresu remisji niż dwa tygodnie. Przyczynami klasterowych bólów głowy są zapalenie struktury kostnej w organizmie lub wzmożona aktywność podwzgórza w mózgu. Bólowi towarzyszy najczęściej zaczerwienienie spojówki, łzawienie, opuchnięcie powieki, wyciek z nosa, opadnięcie powieki. Ból klasterowy jest kłujący i palący. Nie wolno go lekceważyć; nieleczony prowadzić może do całkowitego wyłączenia pacjenta z codziennego funkcjonowania. Dlatego ważna jest profilaktyka oraz zapobieganie klasterom, poprzez podawanie soli sodowej kwasu walproinowego lub werapamilu i węglanu litu.

Czym są napięciowe bóle głowy?

Stosunkowo najlżejszy przebieg mają napięciowe bóle głowy. Ich przyczyn jest bardzo dużo, od czysto fizjologicznych, takich jak zbytnie napięcie mięśni karku i szyi, po psychologiczne: depresję, nadmierny stres, bezsenność, ciągłe odczuwanie lęku i niepokoju. W przeciwieństwie do klasterowych i migrenowych są to bóle obustronne i symetryczne całej głowy, określane jako tępe oraz uciskające. Nie towarzyszą im także żadne objawy kliniczne, występujące przy migrenie czy bólach klastrowych. Leczy się je objawowo, dostępnymi środkami przeciwbólowymi o mocniejszym lub lżejszym działaniu. Skuteczną metodą radzenia sobie z napięciowymi bólami głowy są również ćwiczenia relaksacyjne.