Czym jest dyskopatia i jak ją leczyć?

Dyskopatia to choroba zwyrodnieniowa dotycząca krążka międzykręgowego, który powszechnie, potocznie nazywa się dyskiem. Ten element jest elastyczny i wyściela przestrzeń pomiędzy kolejnymi kręgami naszego kręgosłupa. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest istotne dla naszego poruszania się, a także uniknięcia bólu. Statystycznie jest to jedno z najczęstszych schorzeń kręgosłupa.

Czym jest więc dyskopatia?

Jest to choroba zwyrodnieniowa, która dotyczy ważnego elementu w naszych kręgosłupach, jakim jest dysk. Z pewnością niezbędne jest specjalistyczne leczenie, odwiedzić będziemy musieli lekarza neurologa. Choroba ta najczęściej postępuje w czasie, a na każdym jej etapie chorzy zwracają uwagę na nieco inne objawy i dolegliwości. Zaliczamy tu m.in. nagły incydent bólowy, określony przez pacjentów, jako wypadnięcie dysku. Uszkodzenia dysków przede wszystkim w odcinkach lędźwiowym i piersiowym wynikają z tego, że są one elementami ruchomymi i narażonymi na duże przeciążenia.

Musimy pamiętać, ze już po pierwszym silnym bólu powinniśmy niezwłocznie udać się do lekarza, gdyż tylko on może ocenić skalę choroby i zaordynować odpowiednie działania. Konieczne jest przeprowadzenie dokładnych badań, wskazany jest m.in. rezonans magnetyczny, który może dobrze zobrazować zmiany, jakie zaszły w strukturach. Jeśli stwierdzone zostanie, że istnieje groźba ubytków neurologicznych, to pacjent będzie musiał poddać się operacji.

Jak wygląda leczenie dyskopatii?

W sytuacji, gdy wykluczona zostanie konieczność operacji, pacjentowi zaleca się aktywność fizyczną do granicy bólu. Należy pamiętać, że leżenie w łóżku nie będzie tutaj leczeniem. Konieczne będzie również przyjmowanie leków przeciwzapalnych, a także regularne ćwiczenia rehabilitacyjne ze specjalistą. Fizjoterapia może przyczynić się do wzmocnienia mięśni, a także do odzyskania większej sprawności. Krążek będzie się w tym czasie goić, dzięki czemu pacjent z czasem wróci do dawnej sprawności. Jeśli dolegliwości nie ustępują i przeciągają się, konieczna jest ponowna diagnostyka.