Czy padaczkę można wyleczyć?

Padaczka (epilepsja) to choroba neurologiczna, która polega na nawracających napadach padaczkowych, czyli niekontrolowanych wyładowaniach elektrycznych w mózgu. Napady padaczkowe mogą mieć różny charakter i objawy, w zależności od tego, która część mózgu jest zaangażowana.  Epilepsja może mieć różne przyczyny, np. urazy głowy, guzy mózgu, choroby genetyczne, infekcje czy zaburzenia metaboliczne. Czy padaczkę można wyleczyć? Jakie są możliwości leczenia tej choroby?

Leczenie farmakologiczne padaczki

Podstawowym sposobem leczenia padaczki jest farmakoterapia, czyli stosowanie leków przeciwpadaczkowych. Leki te mają na celu zmniejszenie nadmiernego pobudzenia neuronów i zapobieganie powstawaniu lub rozprzestrzenianiu się wyładowań elektrycznych w mózgu. Leki są dobierane indywidualnie dla każdego pacjenta, w zależności od typu i częstości napadów padaczkowych, wieku, stanu zdrowia i innych czynników.

Istnieje wiele różnych leków przeciwpadaczkowych. Mogą to być walproiniany i beznodiazepiny oddziałujące na neuroprzekaźniki GABA, karbamazepina i lamotrygina, blokujące kanały sodowe i zmniejszające pobudliwość neuronów, czy lewetyracetam działający na białko SV2A, które jest zaangażowane w uwalnianie neuroprzekaźników.

Leczenie farmakologiczne padaczki wymaga regularnego przyjmowania leków według zaleceń lekarza oraz monitorowania skuteczności i ewentualnych działań niepożądanych. Według badań, leczenie farmakologiczne padaczki jest skuteczne u 60-80% pacjentów.

Leczenie zabiegowe padaczki

W niektórych przypadkach, gdy leczenie farmakologiczne padaczki nie przynosi oczekiwanych rezultatów lub jest nieskuteczne, można rozważyć zabiegowe metody leczenia, polegające na elektrycznej stymulacji nerwu błędnego lub mózgu, a nawet na resekcji mózgu, która polega na chirurgicznym usunięciu części mózgu, która jest ogniskiem padaczkowym, czyli źródłem wyładowań elektrycznych. Leczenie zabiegowe padaczki wymaga dokładnej diagnostyki i konsultacji z neurologiem i neurochirurgiem. Jest to metoda stosowana u niewielkiego odsetka pacjentów z padaczką, u których istnieją odpowiednie wskazania i możliwości.

W ramach leczenia padaczki w Chojnicach stosuje się nowoczesne metody diagnostyczne, takie jak EEG (elektroencefalografia), które umożliwiają dokładne monitorowanie aktywności elektrycznej mózgu. Dzięki temu możliwe jest dokładniejsze określenie typu padaczki i indywidualizacja terapii.